Fransk manikyr steg för steg

Jag håller på att rädda så mycket som räddas kan av mina naglar efter bowlingen igår, jag hade tur och ingen nagel gick av hela vägen ner så behövde bara fila ner dom lite. Nu sitter jag och väntar på att min manikyr på vänsterhanden ska torka färdigt helt så att jag kan börja på den högra. Så länge tänkte jag ge er några tips på hur man lättast gör en fransk manikyr hemma på sig själv. Alla produkter jag använder är dessutom billiga men funkar minst lika bra bättre än dyrare märken!

Jag börjar med att fila ner naglarna till lagom längd. Tycker personligen att fransk manikyr gör sig bäst på naglar som inte är jättelång. Jag använder alltid en glasfil eftersom det är hälsosammast för nageln. Min är från Claudia Cosmetics.


 


Sen lägger jag ett lack som heter Wet N Wild calcium nail milk (E71626). Helst lägger jag det dagen innan så det verkligen hinner torka. Då är det lättare att rätta till småfel utan att behöva göra om hela nageln från grunden. Det här är mitt absoluta favoritlack och jag använder det nästan jämt även om jag inte ska göra fransk manikyr därför att det gör naglarna starkare. Lacket i sig har en svag rosa ton och dessutom framhäver det de naturligt vita på naglarnas toppar, så det ger en illusion av en mycket svag fransk manikyr.




Sen använder jag mig av Et voilà nail tip whitener från Miss Sporty. Vad som är så bra med det lacket är borsten som är kort och sned, vilket gör det mycket lättare att måla den vita kanten. Råkar du måla utanför, strunta i det, och tvätta bort det när manikyren är helt klar och har torkat ordentligt. Då är det enkelt att ta bort nagellack som hamnat utanför men varmt vatten och tvål. 





Småfel fixar jag till med en Nail corrector pen, min kommer från en butik som heter KIKO, tyvärr finns den inte i Sverige men liknande nail correctors finns på Kicks. Vid större fel får man tyvärr tvätta bort allt med nagellacksborttagningsmedel och börja om från början.



Sen lägger jag ytterligare ett lager med Wet N Wildlacket, för att ge ett jämnare intryck (har man rättat till i det vita med nail correctorn försvinner ju även nail milken) och för att få en skarpare rosa färg. 

Slutligen lägger jag ett genomskinligt nagellack. Igen använder jag ett lack från KIKO men ett annat märke funkar så klart lika bra! Det lägger jag på för att få extra glans och för att skydda manikyren




Tänk på att vara nogrann att låta lacket torka ordentligt mellan lagren. Och eftersom det är många lager tar det lång tid att torka rakt igenom så se till att ha gott om tid när ni ska göra detta, annars riskerar ni att förstöra naglarna och det vill vi så klart inte efter allt slit!

Till sist övning ger färdighet, det är ganska svårt att få till den vita kanten men det är bara att öva, till slut går det! Jag struntar alltså i det rosa (alternativt beiga) lacket som man får med när man köper ett franskt manikyr-set. Sen de klisterlappar som man får med ibland i sådana sett tycker inte jag funkar nå bra heller.

Resultatet


 

(Som ni ser har jag ännu inte tagit bort färg som kommit utanför, väntar fortfarande på att det ska torka helt)

 

Lycka till!

/B

 


Kommentarer
Postat av: Erika

Så fina naglar!



Jag kanske ska ta och investera i en glasfil. Jag har kört med de där sandpappersfilarna hitills.

2010-02-04 @ 21:58:46
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: mahnoor

Jätte fin blogg :D

2010-02-04 @ 22:41:33
URL: http://http://madebyusforyou.blogg.se/
Postat av: Heyli

hmm nej jag vann inget det var jag som höll i själva tävlingen. tackade mest för att du kikade in på min blogg och la en röst på någon du gillade :)

2010-02-04 @ 22:53:46
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

ingen fara ;)



ja golvvärme är helt underbart, skulle också vilja ha det i hela huset men det känns så omständigt, så det får bli i badrummet bara, blir skönt när man kommer in på morgon alldeles frusen och får ställa sig där :)

2010-02-04 @ 23:24:40
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: eLi

Vad tycker du om min första videoblogg? :)

2010-02-05 @ 00:04:44
URL: http://lovejunkiie.blogg.se/
Postat av: Nath

Blev ju jätte bra =)

2010-02-05 @ 13:51:02
URL: http://onlynattan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0