Den svarta svanen

"...Fundera då följande fråga. Hur länge kan du vara utan flygtrafik innan livet blir outhärdligt? Och hur länge kan internet ligga nere innan det börjar koka i skallen? Tio sekunder, en halv minut, en timme?
Internet är för många av oss på samma nivå som syre och vatten, en grundläggande förutsättning för modernt liv.
Vi behöver det för att jobba, för att använda våra pengar, för att kommunicera med våra vänner, för att utöva våra medborgerliga rättigheter.
Allt fler viktiga funktioner är mer eller mindre beroende av ständig uppkoppling; telefoni, el, vatten, sjukvård, börser. Många myndigheter, företag och människor har sina viktiga dokument på nätet.
Ett totalt stopp för internet skulle på några minuter få stora delar av samhället att stanna upp, åtminstone tillfälligt. Det skulle kasta oss trettio år tillbaka i tiden, till en värld av faxar, kontanter, kartor och stadsbud. Att kunna googla fram en lösning på ett vardagsproblem skulle vara ett minne blott..."

Texten är ett urklipp ur en artikel på e24.se/business. För att läsa hela artikeln klicka här!

Förstå om internet skulle lägga ner, förstå att vi skulle gå tillbaka till en tid långt innan jag föddes! Förstå att det inte bara handlar om att kommunisera med gamla vänner på facebook eller snacka skit med bästa vännen på msn. Allt skulle sluta fungera. Vi är beroende av internet i allt vi gör! Som det står i artikeln stora delar av samhället skulle skulle stanna upp. Vad gör vi utan internet?
 
I 3an hade vi lektioner i hur man googlade fram information på nätet, förstå att vi har växt upp med den möjligheten, förstå att om vi plötsligt inte skulle kunna göra det, vi har internet i mobilen, vi har google med oss överallt! Vi skulle omöjligt kunna släpa omkring på hela nationalencyklopedin. För ett tag sen ringde jag min syster och bad henne googla fram ett recept på kladdkaka, hon var på IKEA men klickade snabbt fram det på mobilen.
Jag menar min lillebror satt och spelade spel på nätet när han var typ fyra! Om jag har vuxit upp med internet, vad har då inte han gjort? Och ännu mer de barn som föds idag. Det skulle bli som ett plötsligt handikapp för oss om internet la ner, som att förlora en viktig egenskap!
Förstå att utan internet, hur skulle ni då kunna läsa min blogg?!

/B


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0