The Swedish fika



För ett par dagar sen gick jag med i facebookgruppen The Swedish fika och det fick mig att inse hur mycket jag saknar det här men att träffa kompisarna för en fika. Okej nu ljög jag jag visste redan hur mycket jag saknade det men det blev så påtagligt på något sätt. Det finns ju inte ens ett ord för fika på italienska (rätta mig om jag har fel). Det närmsta jag kan komma på är prendere un caffè. Men det är inte alls samma mysiga grej som hemma i Sverige, i Italien står man upp vid en bardisk och dricker sitt kaffe, snabbast vinner! Visst finns det barer som har bord så man kan sätta sig ner, men italienarna tror antagligen att du är efterbliven som behöver mer än 3 minuter för att dricka upp ditt kaffe! Och där kommer vi till problem nr 2. Italienarna är inte duktiga på fika, det ända dom kan är tiramisù och glass och ja kaffe såklart. Inga kanelbullar eller hallonpajer att tala om!

När jag kommer till Sverige ska jag fika gärnet, ska lägga upp ett schema där jag går från fik till fik för att fika med alla mina vänner! Ett fikamarathon! 

Min absoluta fikafavorit chai-latte och morotskaka. Chai-latte finns inte i Italien, och inte morotskaka heller!

Fika Sverige - Italien

Sverige 1(00000000)
Italien 0

/B

Kommentarer
Postat av: line

"fika" finns inte i norskan heller. man säger att man ska gå på café eller ta en kaffe. Men morotskaka finns det iaf! Det är mumsfilibaba. och kaffe mocka, det är min favorit!

2010-03-19 @ 16:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0